Szkolenie nt. "Zarządzanie gospodarką odpadami komunalnymi w praktyce"
Szanowni Państwo,
Krajowe Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast zaprasza do udziału w szkoleniu nt.
"Zarządzanie gospodarką odpadami komunalnymi w praktyce".
cykl praktycznych wykładów szkoleniowych zakończonych wydaniem certyfikatu KFDZOM nabycia kompetencji zawodowych w prowadzeniu gospodarki odpadami komunalnymi.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób zajmujących się lub chcących zajmować się zarządzaniem związanym z wytwarzaniem, zbieraniem, odbieraniem i przetwarzaniem odpadów komunalnych.
Wielkość i skomplikowany charakter prawa związanego z gospodarką odpadami komunalnymi wymaga ciągłego śledzenia przepisów, umiejętnej ich interpretacji i aktualizacji wiedzy na wszystkich szczeblach zarządzania tą skomplikowaną i objętą licznymi sankcjami gałęzią gospodarki. W tym celu Krajowe Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast postanowiło zorganizować w formule otwartej dla wszystkich zainteresowanych cykl wykładów seminaryjnych kończący się uzyskaniem certyfikatu nabycia kompetencji zawodowych. Kurs składać się będzie z 5-ciu jednodniowych zjazdów. Również będzie możliwość wzięcia udziału tylko w wybranych przez siebie poszczególnych sesjach po których uczestnik otrzyma stosowne zaświadczenie.
Wykłady będą prowadzić znani i doceniani w środowisku branżowym specjaliści, praktycy z zakresu prawa, technologii i zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi.
Wykładowcy:
dr inż. Piotr Manczarski
adiunkt, pracownik naukowy, kierownik Zespołu Gospodarki Odpadami, Katedry Ochrony i Kształtowania Środowiska Politechniki Warszawskiej, autor wielu publikacji w dziedzinie gospodarki odpadami: ponad 80 publikacji w branżowych czasopismach naukowo-technicznych; współautor podręczników z zakresu ochrony środowiska (gospodarka odpadami); organizator i uczestnik szeregu krajowych i zagranicznych konferencji i sympozjów naukowo-technicznych.
mec. Katarzyna Wolny-Tomczyk
adwokat w ECO LEGAL Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych, Prezes Zarządu Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy, Członek Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowy Klaster Kluczowy. Specjalizuje się w prawie ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem prawa odpadowego (w kontekście regulacji krajowych i unijnych). Udziela wsparcia w zakresie uzyskiwania decyzji środowiskowych, zezwoleń na zbieranie, przetwarzanie odpadów, pozwoleń na wytwarzanie odpadów, pozwoleń zintegrowanych. Wspiera w procesie ustalania obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także reprezentuje w postępowaniach dotyczących opłat za korzystanie ze środowiska, kar i odpowiedzialności za szkody w środowisku. Doradza w sprawach związanych z prawem geologicznym i górniczym, prawem energetycznym, emisjami gazów cieplarnianych i z obrotem uprawnieniami do emisji. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa odpadowego organizowane dla przedsiębiorców i przedstawicieli samorządów. Od sierpnia 2020 roku Członek Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowy Klaster Kluczowy. Od lipca 2022 roku Prezes Zarządu Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy. Od września 2022 roku Członek grupy roboczej ds. pochodzenia i dostępności biomasy – przy departamencie OZE w MKiŚ.
mgr inż. Anna Panek- Kisała
wieloletni wykładowca zagadnień związanych z gospodarką odpadami. Posiada duże doświadczenie w przeprowadzaniu kontroli, wydawaniu decyzji administracyjnych oraz weryfikowaniu danych ewidencyjnych. Aktualnie realizuje obowiązki przedsiębiorców wytwarzających zbierających i przetwarzających odpady. Jest także członkiem zespołu roboczego działającego przy Ministrze Klimatu i Środowiska oraz ekspertem Konwentu Kierowników Jednostek Komunalnych.
Sesja 1
23 października 2025 r. – mgr inż. Anna Panek-Kisała
- Jak należy interpretować definicje odpadowe
- Odpad
- Odpady komunalne
- Różnica pomiędzy ponownym użyciem i przygotowaniem do ponownego użycia
- Kiedy mamy do czynienia z odzyskiem, a kiedy z recyklingiem odpadów (skutki przy osiąganiu poziomów recyklingu)
- Rodzaje odpowiedzialności w gospodarce odpadami i wymagani z tym związane:
- pierwotny i wtórny wytwórca odpadów,
- przetwarzanie odpadów,
- nieprofesjonalne i profesjonalne zbieranie odpadów,
- sprzedawca odpadów,
- pośrednik w odpadach,
- przetwarzający odpady, w tym prowadzący składowisko odpadów
- transportujący odpady.
- Zasady realizacji i eksploatacji Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych
- Kto może realizować i prowadzić PSZOK
- Czy budowa PSZOK wymaga uzyskania decyzji środowiskowej
- Jakie wymagania przy prowadzeniu PSZOK realizuje gmina
- Jakie wymagania musi spełnić podmiot inny niż gmina prowadząc PSZOK
- Jakie odpady muszą, a jakie mogą być zbierane w PSZOK
- Kto i kiedy zapłaci za przyjęcie odpadów do PSZOK
- Czy w PSZOK mogą być zbierane odpady inne niż komunalne
- Czy działalność PSZOK może wpływać na koszty systemu gminnego gospodarki odpadami
- Komu PSZOK może przekazywać zebrane odpady
- Przejmowanie odpowiedzialności za odpady (kiedy następuje)
- Ponowne użycie i przygotowanie do ponownego użycia jako elementy funkcjonowania PSZOK
- Rola Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami oraz Planu Inwestycyjnego w realizacji inwestycji odpadowych
- Prowadzenie składowiska odpadów – wymogi prawne i najczęściej występujące problemy.
- Planowane zmiany w gospodarce odpadami
Sesja 2
27 listopada 2025 r. – mec. Katarzyna Wolny-Tomczyk
Kontrole w zakresie gospodarki odpadami:
- podmioty odpowiedzialne za kontrolowanie przedsiębiorców w zakresie gospodarki odpadami
- uprawnienia kontrolujących
- kontrola planowa a interwencyjna.
- kiedy organ musi przedstawić upoważnienie
- protokół kontroli i jego konsekwencje
- prawa przysługujące przedsiębiorcy w związku z protokołem kontroli
- co to jest zarządzenie pokontrolne i jakie ma znaczenie w procesie kontrolnym
- prawa przysługujące przedsiębiorcy podczas kontroli
- czy i w jakim zakresie stosuje się przepisy ustawy Prawo Przedsiębiorców
- zarządzenie pokontrolne i decyzja o wymierzeniu administracyjnej kary pieniężnej – jak się bronić
- decyzja administracyjna po kontroli IOŚ
- ogólne zasady decyzji administracyjnych –ostateczność, wykonalność, prawomocność
- praktyczne problemy prawne w związku z karami pieniężnymi
sesja 3
21 stycznia 2026 r. mgr inż. Anna Panek-Kisała
Wymagane decyzje w gospodarce odpadami i ich wpływ na funkcjonowanie podmiotu
Podstawy prawne uzyskiwania decyzji w gospodarce odpadami:
- jakie elementy musi posiadać decyzja administracyjna
- kiedy jesteśmy zobowiązani posiadać decyzję związaną z wytwarzaniem odpadów
- co to jest instalacja
- jakie odpady wytwarzane są w instalacji (studium przypadku)
- instalacje nie podlegające i nie podlegające pozwoleniom
- zezwolenie na zbieranie odpadów
- kto nie musi posiadać zezwolenia na zbieranie odpadów
- decyzja na przetwarzanie odpadów w instalacjach i poza instalacjami – uzgodnienia właściwych organów
- pozwolenie zintegrowane
- operat p.poż w postępowaniach o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub zezwolenia na zbieranie czy przetwarzanie odpadów
- czy na nieprofesjonalne zbieranie odpadów wymagane jest decyzja
- obowiązek kontroli organu wydającego wraz z inspekcją ochrony środowiska (kiedy taka kontrola nie jest wymagana)
- kontrola straży pożarnej przed wydaniem decyzji – czy zawsze obligatoryjna
- kiedy uzgodnienia
- Instrukcja eksploatacji składowiska
- zgoda na zamknięcie składowiska – na co zwracać uwagę
- czego wystrzegać się przy pisaniu wniosków o wydanie stosownej decyzji
- jakie elementy decyzji uznajemy za warunki
- wpływ zapisów/warunków zawartych w decyzji na funkcjonowanie Firmy
- konieczność zgodności operatu P.poż oraz wniosku o zbieranie lub przetwarzanie odpadów
Omawianie problemów zgłaszanych przez uczestników szkolenia.
Sesja 4
27 Lutego 2026 r.- dr inż. Piotr Manczarski
Technologie zagospodarowania odpadów komunalnych:
- Wymagania technologiczne stawiane Instalacjom Komunalnym (w tym MBP i składowiska)
- Zasady prawidłowej eksploatacji składowisk i instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych
- BAT (NDT) dla przetwarzania odpadów (wybrane zagadnienia dot. przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i selektywnie zbieranych bioodpadów)
- BAT (NDT) dla termicznego przekształcania odpadów (komunalnych)
- Planowane BAT dla składowania odpadów
Sesja 5
5 marca 2026 r. – mgr inż. Anna Panek-Kisała
Wizyjny system kontroli miejsca magazynowania odpadów
Baza danych o odpadach – wytwarzanie, zbieranie, przetwarzanie, sprawozdawanie:
- rejestracja podmiotu w BDO
- aktualizacja danych – kiedy musimy to zrobić
- wytwórcy odpadów zobowiązani do prowadzenia ewidencji
- rodzaje odpadów zwolnionych z prowadzenia ewidencji
- ewidencja uproszczona, za pomocą KPO – kogo dotyczy
- jak przekazać lub odebrać odpady od podmiotu niezarejestrowanego w BDO,
- przekazanie odpadów osobie fizycznej,
- przekazanie odpadów pomiędzy różnymi miejscami prowadzenia działalności
- jakie odpady należy ewidencjonować jako odpady komunalne (KEOK, KPOK)
- co wpisać w prowadzoną ewidencję lub jakie dokumenty należy posiadać, aby ewidencji nie prowadzić,
- odpady zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji
- jakie decyzje wpisywane są z urzędu do rejestru BDO, a jakie trzeba wpisać samemu
- problem określenia wagi przekazywanych odpadów,
- status KPO – odrzucone, wycofane i konsekwencje z tego wynikające,
- ewidencja odpadów w formie papierowej – kiedy jest to możliwe,
- co zrobić jeśli zapomnimy zaprowadzić kartę w BDO
- awarie systemu BDO
- wypełnianie sprawozdania
Uczestnik otrzymuje zaświadczenie po każdej sesji, natomiast udział we wszystkich sesjach zakończony jest wydaniem certyfikatu.
Terminy szkoleń:
Sesja 1 - 23 października 2025 r. (Jak należy interpretować
definicje odpadowe)
Sesja 2 - 27 listopada 2025 r. (Kontrole w zakresie gospodarki
odpadami)
sesja 3 - 21 styczeń 2026 r. (Podstawy prawne uzyskiwania decyzji
w gospodarce odpadami)
sesja 4- 27 lutego 2026 r. (Technologie zagospodarowania odpadów
komunalnych)
sesja 5 - 5 marca 2026 r. (Wizyjny system kontroli miejsca
magazynowania odpadów)
Miejsce szkolenia: Hotel Agat (ul. Strykowska 94; 91-604 Łódź; www.agathotel.pl).
Godziny rozpoczęcia szkoleń - 9:00.
Przewidywany czas szkoleń - ok. 5 godzin.
Koszt udziału w jednej sesji szkoleniowej wynosi 870,00 zł/os. netto + 23% VAT,
i obejmuje materiały szkoleniowe, bufet kanapkowy, przerwę kawowa, lunch, zaświadczenie/certyfikat.
Zgłoszenia należy dokonać przesyłając załączoną wypełnioną kartę zgłoszenia wraz z potwierdzeniem wpłaty na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., do dnia wskazanego na karcie zgłoszenia
Serdecznie zapraszamy!
Prezes Zarządu Krajowego
Wojciech Janka |
Załączniki:


ul. Działkowa 37b/2, 65-767 Zielona Góra
696 819 247 lub 604 269 295


